WCAG 2.2 aanvulling voor digitale toegankelijkheid
Het World Wide Web Consortium (W3C) heeft richtlijnen opgesteld voor digitale toegankelijk: Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Voor overheid en (semi-) publieke sector is het verplicht om te voldoen aan niveau AA van de WCAG richtlijnen versie 2.1. Voor commerciële sites is deze verplichting er ook, en vanaf medio 2025 wordt deze verplichting ook echt gehandhaafd.
De richtlijnen en bijbehorende criteria zijn gebaseerd op 4 principes:
Dit principe gaat over het feit dat mensen je website moeten kunnen waarnemen én gebruiken met de zintuigen die voor hen beschikbaar zijn. Dit betekent onder andere:
- Ondertitels voor video's en zorg ook voor een transcript van je video.
- Voorzie plaatjes, grafieken, diagrammen etc. van een tekst alternatief (alt tekst).
- Zorg voor een logische structuur in je website (bijvoorbeeld logische header volgorde).
- Geef de mogelijkheid om in te zoomen of de tekstgrootte aan te passen.
Iedereen moet je website kunnen bedienen, ongeacht de manier waarop ze er gebruik van maken. Bijvoorbeeld als iemand niet, of niet eenvoudig gebruik, kan maken van een muis. Dit betekent bijvoorbeeld:
- Een gebruiker kan je site bedienen met het toetsenbord (denk daarbij ook aan een logische tabvolgorde)
- Laat bij gebruik van het toetsenbord duidelijk zien waar de focus zich bevind
- Zorg voor een duidelijke navigatie door je site door de links binnen je site goed te beschrijven
- Maak knoppen niet te klein zodat ook mensen die moeite hebben met fijne motoriek op een knop kunnen klikken of iets kunnen selecteren
- Gebruik beschrijvende titels voor pagina’s
Mensen en software moeten de content kunnen begrijpen en snappen hoe de website werkt.
- Zorg voor leesbare een begrijpelijke tekst
- Geef invoervelden een duidelijk en begrijpelijk label
- Geef duidelijke foutmeldingen met duidelijke verwijzingen naar waar de fout ontstaat
- Geef software de mogelijkheid om de taal van de pagina te bepalen.
De content kan betrouwbaar worden geïnterpreteerd door een breed scala van user agents (met inbegrip van redelijk verouderde, huidige en verwachte browsers en hulptechnologieën).
- Maak gebruik van foutloze code
- Zorg voor maximale compatibiliteit met huidige en toekomstige browsers en andere hulpprogramma’s.
- Zorg ervoor dat hulptechnologieën begrijpen waar elke functie voor dient en in welke staat deze zich bevindt.
Vanaf 5 oktober 2023 zijn de nieuwste WCAG richtlijnen beschikbaar: WCAG 2.2 ter een aanvulling op WCAG 2.1. Door ontwikkelingen in webframeworks, browsers, maar ook door ontwikkelingen in de mogelijkheden van hulpmiddelen (zoals spraakbesturing) is het belangrijk dat de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid óók door ontwikkelen. In deze nieuwe versie is het aantal succes criteria om te voldoen aan de richtlijnen daarom met 9 criteria uitgebreid.
Alle criteria kan je vinden op de website van WCAG. In deze blog bespreken we enkel alleen de negen nieuwe criteria punten. Ben je nog niet bekend met de WCAG richtlijnen? Lees dan deze blog.
1. Focus Not Obscured (Minimum)
Een element met focus mag niet in zijn geheel verborgen zijn achter een ander element van de website. Voor mensen die alleen een toetsenbord gebruiken is het namelijk belangrijk om te weten welk element de focus heeft. Dit criterium (2.4.11) is onderdeel van niveau AA.
2. Focus Not Obscured (Enhanced)
Een element met focus mag niet, ook niet deels, verborgen zijn achter een ander element van de website. Voor mensen die alleen een toetsenbord gebruiken is het namelijk belangrijk om te weten welk element de focus heeft. Dit criterium (2.4.12) is onderdeel van niveau AAA.
3. Focus Appearance
Ook dit criterium betreft het toegankelijk maken van de site voor mensen die alleen een toetsenbord gebruiken. Het is een uitbreiding op criterium 2.4.7 waar staat dat het duidelijk moet zijn welk element er geselecteerd is. In dit criterium (2.4.13) wordt gesteld dat de indicator voldoende contrast moet hebben. Dit criterium (2.4.13) is onderdeel van niveau AAA.
4. Dragging Movements
Functionaliteiten die gebruik maken van slepen (drag and drop) moet ook op andere manieren beschikbaar worden gesteld, bijvoorbeeld door een knop. Voor mensen met een motorische beperking is slepen(drag and drop) vaak een beweging die moeilijk uit te voeren is. Dit criterium (2.5.7) is onderdeel van niveau AA.
5. Target Size (Minimum)
Voor mensen met een motorische of visuele beperking kan het lastig zijn om op links of knoppen te klikken, vooral als deze vlak bij elkaar staan. Daarom wordt in dit criterium bepaald dat er een minimum afstand tussen twee klikbare elementen moet zijn. Dit criterium (2.5.8) is onderdeel van niveau AA.
6. Consistent Help
Hulp moet altijd beschikbaar zijn, bijvoorbeeld door via contact gegevens het bedrijf achter een site te benaderen. Ook een “veelgestelde vragen” pagina kan helpen. Deze hulp moet overal op de website op eenzelfde manier te vinden en benaderbaar zijn (bijvoorbeeld door het in de footer beschikbaar te maken. Dit criterium (3.2.6) is onderdeel van niveau A.
7. Redundant Entry
Voor een gebruiker die toch al moeite heeft met het invullen van gegevens op een website is het erg vervelend, en vaak onduidelijk als dezelfde gegevens nogmaals ingevuld worden. Dit criterium stelt dat informatie niet meerdere keren ingevuld zou moeten worden. Veel webshops hebben bijvoorbeeld al de optie om aan te geven dat het factuuradres hetzelfde is als bezorgadres, i.p.v. tweemaal adresgegevens in te moeten voeren. Dit criterium (3.3.7) is onderdeel van niveau A.
8. Accessible Authentication (Minimum)
Voor geen enkele stap in een authenticatie proces is een cognitieve functietest (zoals het onthouden van een wachtwoord of het oplossen van een puzzel) vereist, tenzij:
- Er ook een alternatief geboden wordt,
- Er een mechanisme geboden wordt dat de gebruiker helpt bij de authenticatie,
- Er een test geboden wordt waar objecten herkend moeten worden
- Er een test geboden wordt waarbij de gebruiker content (plaatjes, video, audio) die eerder is opgegeven moet herkennen
Dit criterium (3.3.8) is onderdeel van niveau AA.
9. Accessible Authentication (Enhanced)
Voor geen enkele stap in een authenticatieproces is een cognitieve functietest (zoals het onthouden van een wachtwoord of het oplossen van een puzzel) vereist. Er zal ook een alternatief geboden moeten worden, of er moet een mechanisme geboden worden dat de gebruiker helpt bij de authenticatie. Dit criterium (3.3.9) is onderdeel van niveau AAA.
Kan je advies of ondersteuning gebruiken bij het digitaal toegankelijk maken van jouw webshop of website? Neem dan gerust contact met ons op, onze adviseurs helpen je graag verder.
Share this
Persbericht - Nxtlvl Group neemt digital commerce agency Raak Creative over.
Tuil, 15-04-2024 Nxtlvl Group BV heeft Australisch digital commerce agency Raak Creative (raak.com.au) overgenomen. Raak zal onderdeel uit gaan maken …
Tools om jouw digitale toegankelijkheid te meten
Digitale toegankelijkheid betekent dat webshops of websites zo zijn ontwikkeld dat alle mensen het gemakkelijk kunnen gebruiken. Heb je een fysieke wi…
Wat is digitale toegankelijkheid?
Naarmate ons gebruik van technologie en digitale kanalen explosief toeneemt, groeit ook de behoefte aan digitale toegankelijkheid voor mensen met een …