Meer conversies met Sooqr

Youry
4 min read
15-5-2023
sooqr-blog

De zoekfunctie op een website is een vaak vergeten, maar ontzettend belangrijke functionaliteit op iedere webshop. De huidige trend in het e-commerce landschap is dat de zoekbalk de primaire zoekfunctie is en niet het menu. Sooqr is een handige tool waarmee we de volledige kracht van de zoekfunctie kunnen benutten om daarmee het conversiepercentage van een website te verhogen. In dit artikel lees je wat Sooqr is en hoe we het kunnen gebruiken om meer verkopen te genereren.  

Conversiepercentage optimaliseren via de zoekfunctie

Om zoveel mogelijk verkopen te kunnen genereren is het van belang dat je conversiepercentage zo hoog mogelijk is. Het conversiepercentage geeft namelijk aan hoeveel procent van de bezoekers op jouw website ook daadwerkelijk iets koopt. Gemiddeld gezien schommelt het conversiepercentage voor webshops in Nederland tussen de 3 en 4 procent. Er zijn een aantal manieren waarmee we het conversiepercentage van een webshop kunnen optimaliseren. We kunnen bijvoorbeeld de pagina snelheid van een website verbeteren, een soepelere webflow creëren en meer betaalmogelijkheden aanbieden, maar het is ook mogelijk om de bestaande functionaliteiten op een webshop te optimaliseren met webtools zoals Sooqr. Door gebruik te maken van Sooqr kunnen we niet alleen meer conversies genereren en een betere webflow realiseren, maar we kunnen ook inzicht krijgen in belangrijke bezoekersdata waarmee we andere functionaliteiten van een webshop kunnen verbeteren.

Het belang van de zoekfunctie

De zoekfunctie op een webshop is een vaak vergeten, maar enorm belangrijke functionaliteit op iedere webshop. Om je het belang van de zoekfunctie goed te kunnen uitleggen, hebben we hieronder een aantal feitjes over deze functionaliteit beschreven:

  • Website bezoekers die hun klantreis beginnen met een zoekopdracht vertegenwoordigen tot wel 50% van e-commerce-inkomsten.
  • De kans dat een bezoeker iets koopt is ongeveer 5 keer groter wanneer hij gebruik heeft gemaakt van de zoekfunctie.
  • Gemiddeld gezien begint slechts 10% van de bezoekers het winkeltraject met een interne zoekopdracht (maar zijn goed voor tot wel 50% van alle e-commerce-inkomsten.)
  • 80% van de mensen die gebruik maken van de zoekfunctie heeft een duidelijke intentie om een product te kopen.
  • Voor iedere seconde dat een bezoeker moet wachten op je zoekfunctie, valt er 30% af.
  • Sooqr heeft conversie verhogingen gerealiseerd van wel 300+%!

Om de volledige kracht van de zoekfunctie te kunnen benutten en om het conversiepercentage van een webshop te kunnen verhogen, maken wij onder anderen gebruik van de webtool Sooqr.

Soepele zoekervaring

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heeft 80% van de mensen die gebruik maakt van de zoekfunctie een duidelijke koopintentie. Door gebruik te maken van Sooqr kunnen we ervoor zorgen dat bezoekers direct vinden waar zij naar op zoek zijn, waardoor zij natuurlijk zo snel mogelijk kunnen worden omgezet naar klant. Om geen bezoekers te verliezen (en om ze te laten terugkomen!) is het van belang dat de zoekfunctie, zonder dat de pagina opnieuw geladen hoeft te worden, zo snel mogelijk resultaat geeft. Door gebruik te maken van Sooqr kunnen we een soepele en snelle zoekervaring realiseren voor de bezoekers op jouw website, wat uiteindelijk resulteert in een hoger conversiepercentage. Daarnaast biedt Sooqr ook nog de functie om aanbevelingen te laten zien op de webshop. Dit houdt in dat je bij een kopende klant nog een up-sell kunt uitvoeren. Hiermee vergroot je dus niet alleen het aantal kopers, maar ook de gemiddelde orderwaarde.

 

Inzicht in bezoekersgedrag & gepersonaliseerde zoekfunctie

Met Sooqr krijgen we beter inzicht in waar website bezoekers precies naar op zoek zijn. Op basis van deze metrics krijgen we inzicht in hoe we jouw conversieratio nog verder kunnen verbeteren. We kunnen inzien waar je klanten het meest naar zoeken, hoe vaak zij naar bepaalde producten zoeken en welke producten er specifiek gekocht worden na een zoekopdracht. Op basis van deze data kunnen we de Sooqr tool instellen en aanpassen zodat bezoekers precies te zien krijgen waar zij naar op zoek zijn. We kunnen Sooqr ook toevoegen aan Google Analytics, voor een nog uitgebreidere rapportage.

Ons advies is om de data uit deze zoekbalk maandelijks te onderhouden. Je kunt middels het dashboard van Sooqr namelijk zien welke zoekopdrachten er zijn gedaan met foutief-gespelde woorden. Wij kunnen vervolgens synoniemen toevoegen zodat het juiste product ook dan, toch kan worden weergegeven. Klanten kunnen bijvoorbeeld zoeken op de term ‘Hont’, terwijl ze op zoek zijn naar ‘Hond’. Wanneer we ‘Hont’ als synoniem toevoegen, zal ook het product ‘hond’ worden weergegeven zodra er op die term wordt gezocht. Ook is het mogelijk om website bezoekers een 1-op-1 gepersonaliseerde zoekfunctie aan te bieden. De individuele voorkeuren van bezoekers worden hierdoor perfect weerspiegeld in de ranking van zoekresultaten, wat leidt tot een vlottere winkelervaring en meer (herhalings)aankopen.

Sooqr koppelen aan Shopify & Prestashop

Een voordeel van Sooqr is dat het platform onagnostisch is. Dit houdt in dat het mogelijk is om de tool te gebruiken op vrijwel ieder e-commerce platform. Door deze tool te koppelen aan een van de partner platforms, zoals Shopify of Prestashop, zal er vanuit Sooqr automatisch een datafeed worden aangemaakt waardoor alle producten op jouw webshop kunnen worden gebruikt voor de zoekfunctie. Nxtlvl heeft de module voor PrestaShop ontwikkeld. De huidige module ondersteund de Sooqr search site functionaliteit voor PrestaShop 1.7. Deze module zal in de toekomst worden uitgebreid met aanbevelingen.

Conclusie

Het conversiepercentage op je webshop is enorm belangrijk. Om de kracht van verschillende (bestaande) functionaliteiten op je webshop volledig te kunnen benutten, maken we gebruik van  Sooqr. De zoekfunctie op webshops is een enorm waardevolle functionaliteit, waarmee we het conversiepercentage op websites kunnen verhogen. Met Sooqr is het mogelijk om gepersonaliseerde resultaten te laten zien aan bezoekers, zoekopdrachten te sturen en om inzicht te krijgen in waardevolle bezoekersdata.

Benieuwd hoe we met behulp van Sooqr meer conversies kunnen genereren op jouw webshop? Neem dan gerust eens contact met ons op!